• چرا شبکه های اجتماعی مهم هستند؟

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/18

    با افزایش روزمره دستگاه هوشمندی مثل تلفن های همراه، تبلت ها که سهولت ارتباط را برای کاربران افزایش داده اند و هم چنین اپلیکیشن های مختلف نقش شبکه های اجتماعی روز به روز پر رنگ تر می شود. به نوعی می توان این اتفاق را فرصتی خوب برای کسب و کارهای مختلف دانست. شبکه های اجتماعی نفوذ بالایی در تعیین سلایق و علایق کاربران دارند. لذا نباید این منابع بزرگ اطلاعاتی و تبلیغاتی را دست کم بگیریم. شما صاحب هر کسب و کاری که باشید به بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی نیازمندید. از طریق شبکه های اجتماعی می توانید ویترین محصولات و یا خدمات خود را در معرض دید کاربران قرار دهید و اطلاعات مهم را به آن ها بدهید و به صورت آنلاین بازاریابی و حتی فروش انجام دهید.در اینفوگرافی بالا دلایل اهمیت شبکه های  اجتماعی با اعداد و ارقام مشخص شده است و این مستندات نشان می دهد کاربران شبکه های اجتماعی روز به روز در حال افزایش هستند و این مساله در بازاریابی اینترنتی بسیار ارزشمند است. شاید با خودتان فکر کنید این کاربران عمر زیادی ندارند و این جریان یک جریان موقت است. در این صورت به شما خواهم گفت که قانون پایستگی شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید :

    کاربران شبکه های اجتماعی از بین نمی روند بلکه از  شبکه ای به شبکه دیگر منتقل می شوند.

    و این یعنی قدرت  بازاریابی اینترنتی


    آیا هنوز دلیلی برای نداشتن اکانت در شبکه های اجتماعی دارید؟

  • بازاریابی اینترنتی

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/11

    بازاریابی اینترنتی با افزایش دسترسی به اینترنت به مساله جدی کسب وکارها تبدیل شده است. اما چگونه می توانیم با استفاده از ویژگی ها تاثیر زیادی بگذاریم؟

     

    بازاریابی اینترنتی با توجه به قابلیت هایی که اینترنت برای کسب وکارها ایجاد کرده است و شکستن محدودیت ها ، تغییر عظیمی را در بازاریابی کسب کارها ایجاد نموده است. اکنون به بررسی نکات موثر بازاریابی اینترنتی که می بایست مورد توجه قرار گیرد می پردازیم.

     

    طراحی سایت خوب
    در مهم ترین قدم باید به ساخت سایتی با توجه به نیازهای کسب و کار و قیمت های طراحی سایت متناسب با بودجه اقدام نماییم. طراحی سایت با ایجاد درگاه های پرداخت الکترونیکی به منظور انجام پرداخت های اینترنتی امری ضروری می باشد. رعایت اصول امنیتی در پرداخت ها، مساله بسیار مهمی در کسب و کارهای الکترونیکی می باشد.

    برنامه ریزی

    در قدم بعد از طراحی کسب وکارهای الکترونیکی باید بازار هدف و بازارهای با پتانسیل بالا که برای تولیدات و خدمات مشخص کرده ایم را مشخص نمایید. باید جامع هدفمان را مشخص کنیم.به چه واسط می توانند به طراحی وب سایت ما لینک شوند. کلمات کلیدی طراحی سایت ما چیست و چگونه در جهت سئو سایت عمل کنیم؟ چه خدماتی را بازاریابی اینترنتی ارائه می نمایم؟ همه این سوالات در برنامه ریزی ما باید پاسخ داده شوند

     

    شبکه های اجتماعی

    فعالیت در شبکه های اجتماعی و تعریف خدمات کسب وکار در شبکه های اجتماعی محور مهمی در برندینگ شما خواهد بود. حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی در کنار دیگر ویژگی ها از اصول بازاریابی اینترنتی می باشد.

     

  • 10 قانون استفاده از شبکه ای اجتماعی

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/03

    اعمال نفوذ و بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند به شما در بالا بردن تعداد مخاطبان و مشتریان شما کمک کند. اما شروع کردن آن بدون تجربه و بینش قبلی کار چالش برانگیزی است. حیاتی است که شما اصول بازاریابی شبکه های را بدانید و از این طرق بازاریابی اینترنتی ارزشمندی داشته باشید.

    1- قانون گوش کردن :

    موفقیت در شبکه های اجتماعی و بازاریابی اینترنتی، نیازمند گوش کردن بیشتر و حرف زدن کم تر است. خواندن محتواهای آنلاین مخاطبان و پیوستن به بحث های آن ها برای شناخت آن ها مهم است. فقط از این طریق می توانید محتوا و ایجاد و جرقه مکالماتی که ارزش افزوده به کار و زندگی مشتریان می بخشد را کنید 

    2- قانون تمرکز کردن : 

    در یک زمینه متخصص بودن بهتر از همه کاره بودن است. یک شبکه اجتماعی کاملا متمرکز و استراتژی بازاریابی محتوایی برای ساخت یک برند تجاری قوی بهتر از دادن اطلاع به همه مردم و در مورد همه چیز است.

    3- قانون کیفیت داشتن :

    کیفیت به کمیت اولویت داره. داشتن 1000 رابط آنلاین که محتوای شما را میخوانند و به اشتراک میگذارند و در موردش حرف میزنند بهتر از 10000 رابط آنلاین است که بعد از اولین ارتباط ناپدید می شوند.

    4- قانون صبر کردن :

    موفقیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا یک شبه اتفاق نمی افتد و شما باید صبور باشید. برای رسیدن به هدف نهاییتان راه زیادی در پیش دارید.

    5- قانون ترکیب کردن :

    اگر شما محتوایی با کیفیت تولید کنید که برای کاربران شما کارساز باشد و مخاطبان شما بتوانند از آن تبعیت کنند، آن ها این محتوا را در شبکه های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، لینکدین، توییتر، بلاگ هایشان و ... به اشتراک خواهند گذاشت. این اشتراک گذاری و بحث در مورد محتواهای شما نقاط ورود جدیدی را برای شما در موتورهای جست و جو برای سافتن کلمات کلیدی شما باز می کند.

    این نقاط می تواند پتاسیل خیلی زیادی برای یافتن شما در بازاریابی اینترنتی محسوب شود.

    6- قانون نفوذ کردن :

    وقت بگذارید و شخصیت های محبوب و تاثیر گذاری که مخاطبین زیادی دارند و احتمال دارد به محصول یا خدمات شما علاقه داشته باشند را پیدا کنید. با این افراد در ارتباط باشید و سعی کنید رابطه سودمندی برقرار کنید. اگر محتوای ارزشمندی تولید کنید می توانید در صورت تمایل آن ها به آن ها داده و از آن ها بخواهید که محتوای شما را با مخاطبان و فالوئرهای خود به اشتراک بگذارند. در این صورت شما با یک حجم وسیع از مخاطبان ارتباط برقرار خواهید کرد.

    7- قانون ارزش مندی :

    اگر شما تمام وقت خود را در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم صرف تبلیغات محصول و خدمات کنید، مردم گوش دادن به شما را متوقف خواهند کرد چون این بازاریابی اینترنتی خوبی نیست... شما باید ارزش های افزوده را به فرآیندتان اضافه کنید. محتواهای شگفت انگیز تولید کنید روابط در حال توسعه با تاثیرگذاران شبکه های اجتماعی را بیشتر کنید. فراموش نکنید این کار پس از مدتی مردم را به بازاریابان دهان به دهان(بازاریابان ویروسی) برای کسب و کار شما تبدیل می کند.

    8- قانون تشکر و قدردانی :

    شما نمی توانید این مطلب را نادیده بگیرید که هرکسی که شما را همراهی کرد چون فقط یک شخصیت آنلاین مجازی است نادیده بگیریم. روابط یکی از بخش های موفقیت در دنیای بازاریابی اینترنتی و کسب و کار است. پس همیشه از کسانی که شما را همراهی می کنند و میبینند تشکر کنید.

    9- قانون دسترسی :

    محتواهای خود را منتشر نکنید و ناپدید شوید. در دسترس مخاطبان خود باشید. این یعنی باید به طور مداوم ارائه محتوا کنید و در گفت و گوها شرکت کنید. فالوئرهای شما ثبات می خواهند و نمی توانند هفته ها و ماه ها منتظر شما بمانند.

    10- قانون عمل متقابل :

    شما نمی توانید دیگران را منتظر اشتراک گذاری مطالب خود بگذارید و بخواهید در مورد شما صحبت کنند مگر اینکه این رابطه متقابل باشد. پس قاعدتا مقداری از زمان شما صرف اشتراک گذاری و صحبت در مورد محتوای موجود خواهد شد.

    منبع 

  • اینجا نکاتی وجود دارد که صاحبان کسب و کار می توانند از آنها در زمینه بازاریابی اینترنتی استفاده کنند تا مصرف کنندگان راحت تر بتوانند آن ها را پیدا کنند.

    1-متن های قالب تبلیغاتی را بشناسید :

    همه تبلیغات متنی شرایط برابری ندارند. بینگ، یاهو، گوگل و ...در بازاریابی اینترنتی هر کدام شرایط جست و جوی خود را دارند. پس باید روش تبلیغات در هر کدام را قبل از اجرای هر کمپین تبلیغاتی شناسایی کنیم.

    2-بهینه سازی URL در موتورهای جست و جو : 

    تبلیغات متنی از ویژگی های یک URL مناسب است. مطمئن شوید محصول یا خدماتی که شما در حال پروموت آن هستید، با الزامات منتشر کنندگان در تضاد نباشد.

    3-شامل کلمات کلیدی هدفمند در تبلیغات باشد : 

    استفاده از کلمات کلیدی نزدیک به هم در عنوان و هم چنین متن تبلیغ کمک می کند تا شما بهتر دیده شوید. در بازاریابی اینترنتی این نکته اهمیت بسیاری دارد.

    4-طراحی یک call to action قدرتمند : 

    در بازاریابی اینترنتی از طریق این دکمه و آماده سازی محتواهای رایگان می توانید مشترکینی که پیام های تبلیغاتی شما را میبینند به بازدید از سایت خود ترغیب کنید.

    5-استفاده از شماره پیگیری تماس :

    برای پیگیری و سنجش تاثیر تبلیغات خود شماره تماسی را در نظر بگیرید تا بتوانید نتایج حاصل از تبلیغات را به صورت دقیق بررسی کنند.

    6-عنوان ها شامل نام کسب و کار شما نباشد :

    عناوین فضای محدودی برای پذیرش کاراکتر دارند، بنابراین آن را با قرار دادن نام کسب و کارتان هدر ندهید. در بازاریابی اینترنتی شما می توانید نام کسب و کار خود را در URL بهینه سازی شده قرار دهید و در عنوان از محتواهای جذاب تر و مهم تر استفاده کنید.

    7-از نام تجاری استفاده نکنید :

    این کار ممنوع است. شما فقط می توانید نام تجاری را که به تبلیغات شما مربوط است را به کار ببرید.

    8-از اختصارات استفاده نکنید :

    هیچکس معنی "مپتم" که مخفف "ما پنجره تعمیر می کنیم" را نمیفهمد. راه های زیادی وجود دارد که شما به جای کلمات اختصاری از آن ها استفاده کنید و در دنیای بازاریابی اینترنتی این راه ها را فقط شما می توانید کشف کنید.

    9-وبسایتتان را آپدیت کنید :

    امسال سال 2016 است پس وب سایت شما نباید شبیه وب سایت سال 2000 باشد و در آن قالب گیر کرده باشد. قاعدتا باید بهتر به نظر برسد. بهترین شیوه ها و استانداردهای وب سایت تغییر می کند. بررسی هر چند وقت یک بار وب سایت می تواند به آپدیت بودن وب سایت شما کمک کند.

    10-وب سایت خود را با گوشی های هوشمند آشتی دهید :

    در یک تحقیق محلی که در زمینه بازاریابی اینترنتی در سال 2015 مشخص شد که 80 درصد جست و جوهای محلی از طریق موبایل ها بوده و کسانی که وب سایتشان با تلفن های همراه منطبق نیست شانس زیادی را در عرصه رقابت از دست می دهند.

     

  • بازاریابی اینترنتی و انواع آن :

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/07/18

    امروزه بیش از هر زمان دیگری ما به مرزهای دنیای واقعی را شکسته و به دنیای مجازی و آنلاین نفوذ کرده ایم. شاید بهتر باشد بگوییم که دنیای مجازی و آنلاین به زندگی ما نفوذ کرده... زیرا ما برای تهیه بنیادی ترین نیازهایمان که شامل غذا و لباس می شود به اینترنت رجوع می کنیم. از این جهت بازاریابی اینترنتی برای ما شکل جدی تر و مهیج تری را به خود می گیرد. همه چیز از اولین آیفون شروع شد و بعد از آن هم تلفن های هوشمند دیگر آمدند با انواع ویجت ها و اپلیکشن ...

    گوگل روندی را ایجاد کرد که بتوانیم هر چیزی را پیدا کنیم و در نهایت اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های خدمات اینترنتی دسترسی مارا به اینترنت بیشتر کردند و ما در دنیای مجازی قرار گرفتیم.

    در نمایی کلی و جامع بازاریابی اینترنتی یک روش بازاریابی است که در آن از مدیاهای آنلاین استفاده می شود .در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد :

     

    تبلیغات تصویری :
     در تبلیغات تصویری از بنرها و پوسترها و عکس های تبلیغاتی  در بستر اینترنت و سایت های پر بازدید استفاده می شود.

     

    ایمیل مارکتینگ :

    در این روش با کمک ایمیل های تبلیغاتی با مخاطبان ارتباط برقرار خواهید کرد و بازاریابی اینترنتی را انجام خواهید داد. ایمیل مارکتینگ یکی از روش های پر طرفدار و موثر تبلیغات است.

    در مورد ایمیل مارکتینگ اینجا بیشتر بخوانید.

    بازاریابی درونگرا:

    تبلیغات درون گرا یا (inbound marketing) روشی است که در آن با رایگان قرار دادن اطلاعات و مقالات علمی مرتبط با محصولات برند خودتان مخاطبان را جذب می کنید.

    در مورد بازاریابی درون گرا اینجا می توانید اطلاع بسیار خوبی کسب کنید.

    مارکتینگ موتورهای جست و جو(SEM)

    در این قسمت مخاطبانی که در موتور های جست و جو به دنبال رفع نیاز های خود هستند شما را پیدا می کنند. در این روش شما با پرداخت هزینه به موتور جست و جوی گل تعدادی عبارت را انتخاب می کنید و گوگل شما را در صف جست و جوها در مقام های بالاتر قرار داده و به ازای هر کلیک مبلغی از حساب شما کم می کند. در این روش شما می توانید زمان و مکان جست و جو ها را تعیین کنید و بازاریابی اینترنتی کنید.

    بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) :

    با سئو می توانید رتبه سایت خود را در گوگل از طریق عبارات و کلمات مربوط به کسب و کارتان بالا ببرید. تفاوت این روش با روش قبل در این است که در سئو شما خودتان رتبه سایت را افزایش می دهید ولی در روش قبل گوگل یک شبه برای شما این کار را می کند. شما در روش سئو هزینه ای بابت کلیک ها پرداخت نمی کنید اما رساندن وب سایت شما در رقابت کلمات کلیدی مدت زمانی بین 2 تا 6 ماه طول می کشد و احتیاج به نیروهای متخصص و فنی دارد.

    بازاریابی شبکه های اجتماعی 

    بازاریابی شبکه های اجتماعی را شاید بتوان به نوعی متداول ترین روش این روزهای دنیای دیجیتال دانست. وجود گوشی های هوشمند و نقش پر رنگ آن ها در روزمرگی های مردم و ارتباط نا گسستنی با این وسایل شبکه های اجتماعی را تبدیل به یک نهاد تبلیغاتی ارزشمند کرده است. در مقالات بعدی این موضوع را به طور کامل به چالش خواهیم کشید.

    بازاریابی زنجیره ای 

    در این روش شما به مبلغین آنلاین یا طراحان وبلاگ هزینه ای را پرداخت می کنید تا متناسب با نام برند شما مطالبی بنویسند.

  • قسمت سوم :

    در قسمت قبل 2 هفته قبل از اجرای پروژه و بازاریابی اینترنتی را بررسی کردیم و در مورد اندازه لیست و چگونگی بررسی شبکه های اجتماعی مختلف و درگیر کردن آن ها را بررسی کردیم.

    در این قسمت به بررسی امور لازم، یک هفته قبل از اجرای نهایی می پردازیم.

    یک هفته قبل از اجرای نهایی هفته شلوغی خواهد بود، زیرا باید پیش نویس ایمیل های ارسالی، پیام های مشتریان و محتوای شبکه های اجتماعی را تهیه کنید و برنامه بازاریابی اینترنتی خودتان را تدوین کنید.

    محتوای آزمایشی :

    یکی از بهترین کارهایی که می توانید در حوزه بازاریابی اینترنتی در این مدت انجام دهید امتحان محتواهای از پیش آماده شده به وسیله افراد و شرکت های تاثیر گذار است.شما می توانید از خرید آن ها و هم چنین توصیه های خوبشان برای تقویت محتوا و پیام هایتان، قبل از اینکه آن را با بقیه به اشتراک بگذارید.

    شما می توانید کاملا استراتژیک عمل کنید و محتوای خود را به زیر مجموعه تاثیرگذارانی که هدف قرار داده اید بفرستید و صادقانه از آن ها بخواهید که تا شما راهنمایی کنند.فقط مطمئن شوید که برای شما و محتوایتان زمانی کافی را صرف می کنند و بازخورد خوبی خواهید گرفت

    ایمیل های توسعه دهنده (Outreach):

    شما باید برای نوشتن دو قالب ایمیل مختلف جهت ارسال به هر بخش از مخاطبان برنامه ریزی کنید.(اگر سه بخش دارید لا اقل 6 قالب طراحی کنید)

    قالب های مختلف باید انواع عناصر مانند Subject line و  Call to Action  را تست می کند.

    افراد و شرکت های موثری که برای آن ها محتوا فرستاده بودید، باید جواب مشخصی به شما بدهند. برای رسیده به این مهم پیگیری های لازم رو انجام دهید. برای جلوگیری از اتلاف از وقت در روز اجرای نهایی از قبل پیش نویس ها و جوابیه ها را آماده کنید. در این شرایط شما می توانید برای شخصی سازی و دسترسی به اطلاعات جامع تر به صحبت های قبلی رجوع کنید.

    هفته بعد به روز نهایی اجرا خواهیم رسید و در مورد بازاریابی اینترنتی در آن روز صحبت خواهیم کرد.

     

  • قسمت دوم :

    همانطور که در قسمت قبلی مطرح شد، مخاطب شناسی و پیام دو اصل مهم و آغازین در تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی هستند.

    هنگامی که مخاطب و پیام را در چنگ خود دارید اعتماد به نفس کافی جهت تولید محتوای خلاقانه را خواهید داشت.

    در این قسمت کمی جلوتر می رویم و در جدول زمان بندی، به دو هفته قبل از اجرایی کردن پروژه خود میرسیم.

    2 هفته قبل از اجرا :

    همان طور که در حال توسعه محتواهای خود هستید، شما باید لیستی از افراد و وبسایت هایی که می خواهید محتوای خود را با آنها به اشتراک بگذارید تهیه کنید.در بازاریابی اینترنتی قبل از هر چیزی مخاطبین خود را پیدا کنید. آنها پایه و اساس کار شما هستند. برای هر بخش لیستی از افراد و شرکت های تاثیر گذار را در نظر بگیرید. از این پس این لیست را لیست طلایی می نامیم.

    توجه داشته باشید که هنگام بازاریابی اینترنتی از چه وسیله ای جهت دسترسی به لیست طلایی می خواهید استفاده کنید ؟؟ ایمیل، شبکه های اجتماعی یا ...؟؟

    -اندازه لیست :

    باید ببینید به تنهایی شروع کردن بهتر است یا داشتن ارتباطات اولیه؟

    برای اینکه بدانید چگونه لیست طلایی را بزرگ تر کنید، باید در مورد هر چیزی که شامل و یا دلیل سهیم کردن اهداف شما می شود فکر کنید.

    بازاریاب های خوب در بازاریابی اینترنتی معمولا با لیست های طولانی از افراد تاثیر گذار شروع می کنند و بعد  از مدتی لیست را به مرتبط ترین افراد با کسب و کارشان که در چشم انداز توسعه هستند محدود می کنند. درست است که این کار زمان بر است اما فرآیند ارزشمندی است. اگر می خواهید کار از این طریق پیش برود، لیست اولیه شما باید 5 برابر لیست ایده آل نهایی تان باشد.

    -درگیر ساختن قبل از اجرا :

    قدم بعدی چیست؟ لیست طلایی را بردارید و هدفتان این باشد که لا اقل یک بار هر شخص یا وبسایتی که درون لیست طلایی قرار دارد را قبل از انتشار محتواها درگیر کنید.

    برای افراد لیست طلایی جهت آگاه سازی می توانید یک پست در شبکه های اجتماعی آپلود کنید و آن ها را منشن کنید با این کار لا اقل در رادار آن ها دیده خواهید شد.

    اگر مایل هستید با افرادی از لیست طلاییتان بیشتر ارتباط داشته باشید پس بیشتر درگیرشان کنید و بیشتر توجه آن ها را جلب کنید. مانیتورینگ و بررسی آن ها را از طریق شبکه های اجتماعی روش خوبی است.کامنت گذاشتن روی پست های آن ها و اشتراک مطالبشان نیز فرصت خوبی برای شماست. اگر زمان کافی و مهارت ارتباط برقرار کردن داشتید، می توانید این فرصت را ایجاد کنید و در دنیای واقعی به دیدار آن ها بروید و با آن ها در جلسات و رویداد ها شرکت کنید.

    در قسمت بعد کمی نزدیک تر می شویم و یک هفته به اجرای نهایی پروژه را بررسی خواهیم کرد

     

     

  • قسمت اول :

    بسیاری از بازاریابان محتوایی پروموشن را در حین انجام کار آغاز می کنند در حالیکه باید خیلی زودتر شروع شود. به موازات تولید و قبل از شروع پروژه می باست بیشتر فرآیند پروموشن انجام شده باشد.

    در اینجا چهارچوبی مطرح می شود که شما می توانید از آن برای محتواهای بعدی خود استفاده کنید.


    برنامه ریزی :

    یک برنامه پروموشن خوب با مخاطب شناسی و توسعه پیام مورد نظر آغاز میشود.

    مخاطب شناسی :

    ما مخاطبین خود را بر اساس ارزشی که آنها از محتوای ما دریافت می کنند بخش بندی می کنیم.برای مثال گروه هایی که به تازگی وارد بازایابی اینترنتی شده اند و به به دنبال بالا بردن سطح مهارت های خود هستند.

    گروه دیگر مسئولان تیم های طرح توسعه هستند که می توانند راهنمایی ها و آموزش های ما را به دانش و تجربه خود ترکیب کنند.

    دسته سوم افراد تاثیرگذاری هستند که به دنبال درک و توسعه ی محتواهای ارزشمند و اشتراک آن ها با دنبال کنندگان خود هستند.
    این بخش پایه ی لیست تاثیر گذار و پیام شده است.

    پیام :

    قبل از اینکه ساخت محتوا را برای بازاریابی اینترنتی شروع کنید،شما باید برخی از زمان را صرف فکر کردن درباره ی آنچه برای ارتباط با مخاطبان لازم دارید کنید(توسعه دهندگان در این قسمت کمک های بسیاری به شما میکنند)

    به نفعی که مصرف کنندگان محتوا در هر بخش به شما می رسانند فکر کنید.از خودتان بپرسید چه چیزی مردم را به اشتراک محتوای شما تشویق می کند?هم چنین گاهی اوقات به این فکر کنید که به چه دلایلی ممکن است محتواهای شما به اشتراک گذاشته نشود?اگر شما عضوی از یک تیم تولید محتوا برای در راستای بازاریابی اینترنتی هستید این کار برای شما شبیه یک ورزش فکری است و جنبه فیزیکی ندارد.شما می توانید با ایجاد یک فایل که همه ی اعضای تیم به آن دسترسی داشته باشند محتواها را مورد بررسی قرار دهید. در بازاریابی اینترنتی این مساله خیلی موثر و ارزشمند است.

  • Inbound marketing چیست؟

    مسیح نبی زاده

    تاریخ انتشار: 1395/05/18

    شاید تعریف دقیق این عبارت کمی سخت باشد پس بگذارید با این موضوع شروع کنیم که چه چیزی inbound marketing نیست!

    در اکثر روش های بازاریابی سنتی، شما هزینه می‌کنید تا مشتری  به پیام و محصول شما توجه کند،

    به عنوان مثال

    شما در بیلبوردهای سطح شهر تبلیغات می‌کنید یا

    تبلیغات پرینتی در محدوده ای از شهر اجرا میکنید یا

    در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلف غرفه خود را راه اندازی می‌کنید.

    در این روش ها هزینه ی اصلی در بازاریابی و تبلیغات شما برای این است که مشتری پیام شما را ببیند و به خرید از شما ترغیب شود. این نوع مدل های بازاریابی و تبلیغات Outbound marketing هستند.

     ایراد این روشها، هزینه ی بالای انهاست و اینکه هیچ اطمینانی از بازگشت سرمایه وجود ندارد و در بعضی موارد نیز (مانند تبلیغات بیلبوردی) نمی‌توانید میزان تاثیرگذاری آن را محاسبه کنید.

    در روش های inbound marketing شما خلاف جریان عمل می‌کنید! دیگر این شما نیستید که به دنبال مشتری می‌روید بلکه مشتریان در جست وجوی شما هستند! چطور چنین چیزی ممکن است؟ در نظر بگیرید شما می‌خواهید برای دوربین عکاسی خود لنزی تهیه کنید.

    از طرفی شما عکاس بسیار حرفه ای نیستید و از طرفی هم برنامه ای دارید تا بتوانید در چند ماه آینده در یک مسابقه عکاسی شرکت کنید. طبیعتا بودجه شما برای خرید نیز محدود است. شما در گوگل برای لنز دوربین سرچ می‌کنید. اطلاعات مورد نظر خود را در سایت های مختلف پیدا می‌کنید و برای خرید خود معیارهایی را تعیین می‌کنید.

    در اینجا شما به دنبال محصولی خاص رفته اید، در گوگل سرچ کردید و نتایج مختلفی را در سایت های گوناگون دیده اید. مطالب آنها را خواندید، قیمت ها را مقایسه کردید و احتمالا از صفحات اینستاگرام و کانال تلگرام فروشگاه های مختلف بازدید داشتید. این دقیقا فرآیندی است که شما به عنوان مشتری به دنبال محصول یا اطلاعاتی خاص گشته و به سایت هایی که این اطلاعات یا محصولات را فراهم کرده اند مراجعه کرده اید.

    مجموعه ی این روش ها Inbound marketing  نامیده می‌شود. بدین صورت که شما به عنوان یک شرکت دقیقا به شیوه ای تبلیغات می‌کنید تا مشتری شما را پیدا کرده و از محتوای شما استفاده کند و به خرید از شما ترغیب شود. بهینه سازی موتور جست و جو یکی از محبوب ترین روش ها در این زمینه است.
    (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه سازی موتور جست و جو اینجا کلیک کنید.) شما با تولید محتوای مناسب، در صفحه نتایج گوگل بالا می‌آیید و اگر مشتری در خصوص محتوای شما سرچ کند به سایت شما وارد میشود. (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بازاریابی محتوا اینجا کلیک کنید.) از دیگر این روش ها، بازاریابی محتوا است. محتوا میتواند نوشته، عکس، اینفوگرافی یا ویدیو باشد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی میتواند نتایج فوق العاده ای برای شرکت شما به همراه داشته باشد. دو مزیت اصلی این روشها کم بودن هزینه و بیشتر بودن بازده آن در مقابل روشهای سنتی است. 

  • در ادامه مقاله قبلی به توضیحاتی در مورد KPIهای مربوط به بازاریابی آنلاین می پردازیم.

    (برای خواندن بخش اول مقاله اینجا کلیک کنید)

    یکی از مهمترین نکاتی که صاحب هر کسب و کاری در فضای دیجیتال باید بداند این است که ترافیک وارد شده به سایتش از چه بخش هایی وارد میشود. به عبارت دیگر کدام سایت ها یا منابع اینترنتی، کابران را به سایت او می آورد.

    معمولا کاربران یا به صورت مستقیم (direct traffic) وارد سایت شما میشوند؛ یا از طریق لینکی از سایت های دیگر (Referral traffic)  به سایت شما هدایت میشوند؛ و یا از طریق موتورهای جستوجو مانند گوگل به سایت شما راه پیدا میکنند.(Organic traffic) نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن کاربران در نتیجه تبلیغات شما در سایت های دیگر وارد سایت شما میشوند (Campaign traffic). این نوع تبلیغات هدفمند بوده و معمولا کاربر را به صفحه خاصی از سایت (landing page) هدایت میکند.

    پس لازم است که بدانید کاربران شما از کدام از این چهار کانال فوق وارد سایت شما میشوند. اما مهمتر از داشتن ترافیک بالا، داشتن کاربرانی است که هدف خاص شما را (مانند خرید محصول یا سرویس) انجام دهند یا حداقل بیشتر از سایت شما استفاده کنند.

    در واقع فرض کنید کابری وارد سایت شما میشود، اما تنها با دیدن یک صفحه، به نتیجه مورد انتظار خود نمیرسد و بلافاصله سایت شما را ترک میکند. چنین ترافیکی به درد کسب و کار شما نمیخورد. شما کاربری نیاز دارید که در سایت شما بماند و کار خاصی (که شما برنامه ریزی کردید) انجام دهد.

    ممکن است بپرسید چه کاری غیر از خرید؟ داشتن اطلاعات از مشتریان بسیار باارزش است. شما میتوانید از مشتریان خود بخواهید که فرمی را پر کرده و اطلاعاتی مانند شماره موبایل یا ادرس ایمیل خود را به شما بدهند. این کار میتواند هدف باشد، یعنی شما در روند طراحی سایت خود به طریقی مشتری را به این فرم رسانده و سعی میکنید از او اطلاعات بگیرید.

    طبیعی ست که همه افراد چنین کاری نمیکنند، درصد کاربرانی که هدف خاص شما را انجام میدهند جزو نرخ تبدیل(conversion rate) شما به حساب می آیند. نرخ تدیل یعنی درصدی از مشتریان که هدف خاص شما را انجام میدهند نسبت به کل کاربران؛ این هدف حتی میتواند خرید مشتری نیز باشد.

    هرچه این عدد بیشتر باشد نشاندهنده موفقیت شماست! اما برای اکثر کسب و کارها این نسبت زیر 0.1 است. چرا؟ دلایل مختلفی دارد از جمله مهمترین آنها میتواند روند اشتباه، طراحی بدون توجه به مشتری یا حتی ورود کاربران اشتباه باشد. (مقاله سایت معتبر entrepreneur را در زمینه علل کم بودن نرخ تبدیل بخوانید)

Go To
Page Size

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.