بهینه سازی موتور جستوجو(SEO) چیست؟

تاریخ انتشار: 1395/02/14

بهینه سازی موتور جستوجو (Search Engine Optimization یا به اختصار SEO) یک مفهوم بازاریابی است که بر حضور طبیعی در لیست نتایج موتورهای جستوجو مانند گوگل و یاهو تمرکز دارد. سئو در سایت 2015 دارای بالاترین نرخ بازگشت سرمایه برای کسب و کار های کوچک و متوسط بوده است.

برای داشتن رنک سئو خوب، هر دو عنصر فنی و خلاقیت لازم است تا بتوان ترافیک هدفمند بیشتری را به سوی سایت خود هدایت کنیم. چیزهای زیادی است که بر بالا رفتن رنک سئو تاثیرمیگذارند. از کلماتی که شما در صفحات سایت استفاده میکنید تا لینک هایی که دیگر سایت ها به شما میدهند.

برای اینکه غرق این موارد بعضا کم اهمیت نشویم یک تعریف ساده از سئو ارایه میدهیم: "سئو طراحی سایتی است به طوریکه موتورهای جستوجو بتوانند ساختار آن را درک کنند.

این تعریف بسیار ساده است اما میتواند گمراه کننده نیز باشد، شما در هنگام طراحی سایت خود نباید فقط به موتورهای جستوجو فکر کنید، یادتان باشد شما سایت را برای استفاده کاربران یا مشتریان خود طراحی کرده اید. پس آنها نیز مهم هستند.

اما موتورهای جستوجو چطور سایت ما را درک میکنند و چگونه میتوانیم دقیقا همان افرادی را که میخواهیم به سمت سایت خود بکشانیم؟

بیایید از نحوه استفاده کاربران از موتورهای جستوجو مانند گوگل صحبت کنیم، فرض کنیم خود شما به دنبال مطالبی در خصوص بازاریابی ایمیلی هستید. چه میکنید؟ صفحه گوگل را باز کرده عبارت موردنظر خود را در تایپ کرده و enter میزنید. در کسری از ثانیه گوگل 10 سایت را به شما نشان میدهد شما میتوانید تک تک آنها را چک کرده و اگر نتیجه مورد نظر خود را پیدا نکردید به نتیجه های دوم، سوم و.... بروید.

حال سوال اینجا مطرح میشود: چطور گوگل سایت های این حوزه را رتبه بندی میکند و به ترتیب آنها را نمایش میدهد؟

گوگل با استفاده از یک سری الگوریتم های پیچیده سایت شما را بررسی میکند و ساختار آن را تجزیه و تحلیل کرده مطالب و کلمات کلیدی (Keywords) صفحات سایت شما را یاد میگیرد. این روشها بسیار هوشمندانه هستند اما در عین حال نیازمند راهنمایی نیز میباشند. جمله قبل کمی دشوار به نظر میرسد! بیایید بیشتر بررسی کنیم. موتورهای جستوجو تمام کلماتی که شما در سایت یا صفحات خود استفاده کرده اید را به خاطر نمیسپارند. آنها کلمات کلیدی را یاد میگیرند.

اما کلمات کلیدی یعنی چه؟

کلمات کلیدی همان عباراتی است که شما در سایت گوگل تایپ کرده و به دنبال نتایج موردنظر میگردید. به عنوان مثال "بازاریابی آنلاین" یا "خبرهای اقتصادی روز" یا حتی "فروش مبل راحتی" این عبارات موضوع یا محور اصلی مطالب سایت یا صفحه موردنظر هستند.

این کلمات هستند که ترافیک هدفمند را به سمت سایت شما هدایت می کنند. اکنون متوجه اهمیت آنها شدیم چطور میتوانیم کلمات کلیدی در مورد کسب و کار خود را پیدا کنیم. سایت های زیادی هستند که به شما در این زمینه کمک میکنند مانند google trend که میزان جستوجوی یک عبارت خاص را در طول زمان در یک منطقه جغرافیایی خاص را به شما نشان میدهد و میتوانید با سایر کلمات کلیدی مشابه مقایسه کنید.

در مقاله بعدی در خصوص پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای کسب و کار خود بیشتر صحبت خواهیم کرد و همچنین تکنیک های دیگری را برای افزایش رنک سئو به شما نشان خواهیم داد.

تعداد مشارکت کنندگان در بحث 0 دوست

لیست نظرات


ارسال نظر

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
 
 
 

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.